هراس اسرائیل از سقوط رژیم سعودی
 
عاشورایی شویم
 
 

آنچه در پیش رو دارید مهمترین خبرهای صحنه سیاسی عربستان سعودی در یک هفته گذشته است:

ــ ادامه تظاهرات در شرق عربستان

صدها تن از تظاهرکنندگان روز چهارشنبه  12 بهمن  و در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) با شعار محافظت ازخون شهدا به خیابانهای شهر عوامیه ریختندو مظالبات خود را فریاد زدند.

در این تظاهرات مردان، زنان و کودکان حضور و نیز آیت الله شیخ نمر حضور داشتند. تظاهرکنندگان در طی شعارهایی اقدامات ناقض حقوق بشر و برخورد تبعیض آمیز مقامات سعودی را محکوم کردند.

این راهپیمایی از منطقه "حی الریف" آغاز و تا منطقه "الکرامة" ادامه داشت. خودروهای مجهز نیروهای امنیتی سعودی برای سرکوب تظاهرات در نزدیکی منطقه "الکرامة" در آماده باش کامل به سر بردند.

نیروهای امنیتی با نزدیک شدن تظاهرکنندگان به منطقه کرامة به سوی تظاهرکنندگان آتش گشودند.

همچنین راهپیمایی مسالمت آمیز بعد از ظهر چهارشنبه در روستای "حلة محیش" از روستاهای نزدیک به قطیف برگزار گردید.

همچنین ساعت 20 روز چهارشنبه راهپیمایی مسالمت آمیزی در دوشهر"سیهات" و "صفوی" برگزار گردید.

روز پنج شنبه 13 بهمن نیز تظاهراتی با حضور جوانان در خیابان "الثورة" قطیف برگزار شد

ــ امام جمعه قطیف:چشمان توده مردم به روی حقیقت بازشده است

حجت الاسلام والسملمین "شیخ حسن صفار"  در خطبه های نمازجمعه روز جمعه شهر قطیف رهاشدن از استبداد را منوط به هوشیاری مردم و گذر طبیعی زمان دانست.

وی با بیان اینکه مردم عرب از واقعیت خود آگاه گشته اند و به نظر میرسد به سمت زندگی آزاد و مستقل مانند مردمان دیگر مناطق جهان و کشورهای پیشرفته پیش خواهند رفت، افزود: مردم وارد مرحله مطالبه سرنوشت خود شدهاند، و در راستای تغییر واقعیت با ابزارمسالمت آمیز قدم برمیدارند.

خطیب نمازجمعه قطیف خاطر نشان کرد : چشمان توده مردم به روی حقیقت بازشده است و از بازگشت به دورههای قبل بدون تغییر حقیقی که ملموس باشد، خودداری میکنند.

شیخ صفار افزود: تاریخ، مسیر آزادی بشری را دنبال میکند و استبداد سیاسی در منطقه عربی در برابر حرکت تاریخ استمرار نمییابد.

وی خاطر نشان کرد: بشر از استعمار، فئودالیسم و تجارت برده که میلیونها انسان را در بر میگرفت، رهایی یافته است و این دوره، دوره ریشه کن کردن ظلم و استبداد میباشد.

روحانی بلند پایه عربستانی  تصریح کرد:اکثریت مردم ازبند استبداد سیاسی آزاد و تنها برخی از حکام عرب بر استبداد باقی ماندهاند و آنان نیز در حال حاضر نگران بیداری مردم عرب میباشند.

شیخ صفار مردم را به اعتماد نفس و اطمینان به آینده دعوت و نسبت به آینده ملت و ریشه کن شدن استبداد سیاسی ابراز امیدواری کرد.

خطیب نماز جمعه قطیف در پایان اظهار داشت: منطقه خاورمیانه بعد از انقلاب های عربی وارد مرحله تحول بزرگ شده و این به دنبال گذر از مشکلات و موانع بسیار حاصل گشته است و البته تغییرات بدون سختی و مشکلات به ویژه در مرحله انتقال از استبداد به آزادی به دست نمیآید.

شیخ صفار مشکلاتی که مردم کشورهای مصر، لیبی، عراق و یمن با آن مواجه شدهاند را قابل پیش بینی دانست وآن را سیر طبیعی انتقال از مرحله استبداد به مرحله آزادی دانست.

ــ فقر 50 درصدی مردم عربستان

گزارش اخیر صندوق بین المللی پول نشان داد که نیمی از مردم عربستان سعودی با وجود ثروتهای فراوان این کشور در فقر به سر می برند.

دوازده کارشناس صندوق بین المللی پول در گزارش خود تاکید کرده اند: با وجود اینکه عربستان نخستین صادر کننده نفت در جهان است، 50 درصد مردم این کشور با فقر و تهی دستی دست و پنجه نرم می کنند.

پایگاه خبری راصد به نقل از این گزارش افزود: این درحالی است که بسیاری از ثروتمندان جهان از جمله "الولید بن طلال عبد العزیز" از شاهزادگان ‌سعودی - که ثروتمندترین مرد جهان عرب و پنجمین مرد ثروتمند جهان به شمار می رود- در عربستان زندگی می‌کنند.

پیش از این نیز گزارش هایی درباره وجود فقر و بی عدالتی شدید در جامعه عربستان مطرح شده بود.

ــ آشکار شدن دخالت های رژیم سعودی درعراق

سردبير روزنامه السياسه عراق با اشاره به قرار داشتن نام سه تن از اعضاي خاندان سلطنتي حاکم درعربستان در ميان شش تروريست محكوم به اعدام درعراق، گفت که با افشای این موضوع، پرده از دخالت های گسترده آل سعود در عراق کنار رفته است.

" عادل المانع " اظهار داشت : رژيم سعودی در تلاش است تا بتواند به توافقی سازشكارانه با دولت عراق دست يابد و شش عربستاني محكوم به اعدام بويژه سه تن از آنان را كه شاهزاده سعودی و متهم به ورود غیرقانونی به خاک عراق هستند، نجات دهد.

وي افزود : به نظر من تلاش رياض براي به ثمر نشاندن اين توافق به شكست خواهد انجاميد زيرا دولت منتخب و دستگاه قضايي عراق نمي توانند با نادیده گرفتن خون مردم عراق، سازش كنند.

سردبير روزنامه السياسه اعدام سه عراقي در عربستان را كه ماه گذشته صورت گرفت با هدف اعمال فشار آل سعود بر دولت عراق به منظور آزاد كردن شش سعودي دستگير شده و يا مبادله آنان با بازداشت شدگان عراقي ارزيابي و در عين حال تاكيد كرد که هيچ يك از اين تلاش هاي آل سعود نتيجه نخواهد داد.

المانع به ارسال نامه اي محرمانه از رژیم سعودی براي دولت عراق در خصوص شش تروريست عربستاني گفت : تا جايي كه من از موضعگيري دولت عراق در مي يابم ، بغداد در اين زمینه كوتاه نخواهد آمد.

وی افزود: ممكن است در قبال افرادي كه بازداشت شده اند اما هنوز بازجويي و محاكمه نشده اند سازشی صورت گيرد اما در قبال كساني كه حكم اعدام آنها صادر شده است ، هيچ گونه سازشي در كار نخواهد بود.

ــ هراس اسرائیل از سقوط رژیم سعودی

یک مسئول بلندپایه رژیم صهیونیستی گفت که تل آويو از سقوط رژيم سعودي و تعداد دیگري از رژيم هاي عرب حوزه خليج فارس هراس دارد.

" يورام كوهين" رئيس دستگاه اطلاعاتی و امنیتی داخلي رژیم صهیونیستی موسوم به (شاباك) از سقوط رژيم هاي ميانه رو ديگري مانند رژيم عربستان سعودي و تعدادي از رژيم هاي خليج فارس ابراز نگراني كرد.

او گفت: دقيقا نمي دانم مصر ، تونس و ليبي به چه زماني نياز دارند تا به ثبات بازگردند و زندگي به طور طبيعي جريان پيدا كند.

کوهین افزود: نگرانيهايي درباره سقوط رژيم هاي ميانه رو ديگر مانند عربستان و ديگر كشورهاي عرب خليج فارس وجود دارد تا جايي كه شاهد تغييرات داخلي و تغييرات ديگري درباره روابط و نوع نگاه به اسرائيل خواهند بود.

ــ نتانیاهو خواستار روابط خوب با عربستان شد!

"بنيامين نتنياهو" نخست وزير رژیم صهیونیستی گفت كه اين رژيم خواهان برقراري روابط مسالمت آميز با عربستان است.

نتانياهو درپاسخ به سوالات خبرگزاري محلي "معا" كه از طريق شبكه اجتماعي فيس بوك مطرح شد، مدعی شد: ما خواهان برقراري روابط خوب با همه همسايگان خود به خصوص عربستان و نيز حل و فصل قضيه فلسطين براي برقراري صلح هستيم".

وي درپاسخ به سوالي درباره آخرين تحولات روند سازش گفت : ما كاملاً براي گفتگو با فلسطيني ها جدي هستيم!!

نخست وزير تندروی رژیم صهیونیستی که به دلیل تداوم شهرک‌سازی‌ها و عدم پایبندی به اصول اولیه حقوق بشری و حقوق فلسطینی‌ها خود عامل اصلی عدم از سرگیری مذاکرات سازش است، درعين حال مدعي شد كه اين طرف فلسطيني است كه با تلاش هايي كه براي برقراري صلح صورت مي‌گيرد، مخالف است.

وي همچنين درباره افق روابط آتي با عربستان با بيان اينكه ما منافع مشتركي در اقتصاد وسياست منطقه‌اي داريم، ابراز اميدواري كرد كه اسرائيل و عربستان روابط مسالمت آميز داشته باشند.

گفتنی است علی‌رغم صحبت‌های اخیر نتانیاهو در مورد علاقه به داشتن رابطه خوب با رژیم آل سعود، شواهد حکایت از آن دارد که تل‌آویو روابط بسیار نزدیک و همه جانبه‌ای با ریاض دارد که ابعاد مختلف آن در جنگ‌های 33 روزه لبنان، 22 روزه غزه، توطئه علیه محور مقاومت و در حال حاضر نیز حمایت از آشوب‌طلبان در سوریه قابل مشاهده است.

ــ محکومیت سه شاهزاده سعودی به اعدام در عراق و تکذیب عربستان

در حالی که منابع خبری" از زندانی بودن سه شاهزاده سعودی در عراق و محکومیت آنها به اعدام و نیز تلاش حکومت عربستان برای معامله با عراق بر سر این موضوع خبر می دهند، شاهزاده "ترکی بن محمد بن سعود" معاون وزارت امورخارجه عربستان، وجود زندانیانی از خاندان حاکم بر این کشور در عراق را رد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به صورت قاطع وجود هرگونه زندانی از خاندان حاکم در عراق را رد می کنم.

این شاهزاده سعودی با این حال گفت: همانطور که عراق زندانیانی را از عربستان با دلایل مختلفی در اختیار دارد؛ عراقی هایی نیز به دلایل مختلفی در عربستان زندانی هستند و تماسها بین طرفین برای رسیدن به راه حل هایی در این زمینه در جریان است.

ــ جدال شاهزاده سعودی با همسر یهودی خود

دادگاه جنایی پاریس در جریان جدال شاهزاده سعودی با همسر سابقش که یک یهودی فرانسوی است، حق حضانت دختر 10 ساله اش را به این زن داد.

روزنامه "دیلی تلگراف" نوشت: دادگاه جنایی پاریس در حکمی شاهزاده "سطام آل‌سعود" را مجبور کرد که حضانت دخترش "آیه" را به "کاندایس کوهن" همسر سابقش که یک یهودی فرانسوی است، بدهد؛ این دادگاه همچنین به این شاهزاده سعودی گفت که ماهانه باید مبلغ 10هزار یورو برای پوشش هزینه های دخترش بپردازد.

به نوشته دیلی تلگراف، با وجود تلاشهای وزارت امورخارجه فرانسه و دفتر "نیکلا سارکوزی" نخست وزیر این کشور، این شاهزاده سعودی طی سه سال گذشته توانست دخترش را در داخل کاخ خود درریاض نگهداری کند.

این شاهزاده سعودی در واکنش به حکم دادگاه گفت: "سارکوزی برای من اهمیتی ندارد، اگر لازم باشد مانند اسامه بن لادن عمل می کنم، و به همراه دخترم در کوه ها پنهان می شوم".

بر اساس این گزارش، شاهزاده سطام 14 سال قبل با کوهن در یکی از کلوپ های شبانه در لندن آشنا شد؛ و دختر این دو در نوامبر 2001 متولد شد.

روابط این دو در سال 2006 و هنگامی که شاهزاده سطام تصمیم گرفت با دخترعمویش ازدواج کند پایان یافت.

این شاهزاده سعودی پس از رسانه ای شدن این موضوع تأکید کرده است که کوهن در آن زمان به اسلام گرویده بود و آنها در لبنان طبق شریعت اسلامی ازدواج کرده بودند؛ و طلاق آنها نیز در دادگاه های لبنان و عربستان صوت گرفت، و طبق توافق حضانت فرزند بین والدین تقسیم می شد.

ــ رانندگی زنان و جنجالی جدید در عربستان

دو تن از زنان فعال عربستاني، با تقديم شكايت علیه وزارت كشور رژیم سعودی؛خواستار دریافت گواهينامه رانندگي شدند.

 " سمر بدوي" از فعالان جمعيت حقوقي محلي عربستان با نام " ديده بان حقوق بشر " گفت كه به دیوان رسیدگی به شکایات از حوزه راهنمايي و رانندگي وزارت كشور رژیم سعودی شكايت برده است تا بتواند گواهينامه رانندگي بگيرد.

وي تاكيد كرد كه دادخواستش پذيرفته شده و به او يك هفته فرصت داده شده است تا براي تعيين جلسه رسیدگی مراجعه كند.

بدوي تصريح كرد : پيش از اين نيز براي دريافت مجوز رانندگي دادخواست داده بودم اما هرگاه براي پيگيري درخواستم تماس مي گرفتم پاسخ مرا با دشنام و ناسزا مي دادند.

از سوي ديگر " منال الشريف " ديگر زن فعال عربستاني گفت : اداره راهنمايي و رانندگي عربستان از صدور گواهينامه براي من امتناع كرد به همين سبب پس از طي مراحل قانونی به ديوان رسیدگی به شکایات، شكايت كردم.

وي با تاكيد بر اينكه قانون رانندگي زنان را ممنوع نكرده است ، خاطر نشان كرد : هيچ توجيهي براي امتناع رژیم سعودی از صدور گواهينامه براي زنان وجود ندارد؛ به همين سبب در ماه نوامبر گذشته ضد اداره صدور گواهينامه رانندگي  اقامه دعوا كردم.

آيين نامه راهنمايي و رانندگي عربستان درباره جنس راننده هيچ تمايزي قائل نشده است اما عربستان تنها كشور جهان است كه در آن از رانندگي زنان جلوگيري مي شود و همين مساله سبب شده تا شماري از زنان اين موضوع را در كشور خود به چالش بكشند.

مسوولان رژیم سعودي در جلوگيري از رانندگي زنان به فتواي سال 1990 عبدالعزيز بن باز مبنی بر ممنوعیت رانندگی زنان استناد مي كنند.

..............


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, :: 20:46 :: توسط : تورج قیداری

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاشورایی شویم و آدرس ashoora.10.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 7773
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1